Mikrofon

mikrofonI takt med instrumenterne begyndte at blive elektriske, var det også nødvendigt for sangere at få en højere volumen, så de kunne høres af publikum. Det betød, at man skulle finde en metode til at forstærke stemmen. Derfor blev mikrofonen opfundet.

Vi bruger hele tiden mikrofonen. For eksempel når vi snakker i telefon eller skyper på computeren. Det er altså ikke kun musikere, der benytter sig af dem. En mikrofon er dog ikke noget instrument i sig selv, men skal nærmere ses som et værktøj. Det er heller ikke kun sangere, som bruger dem. Mikrofoner bruges også til at indspille guitar med, eller til at sende lyd ud til publikum igennem højttalere til store festivaler. Læs videre og få vist de bedste mikrofoner!

Mikrofonens historie

Den moderne mikrofon fik sit gennembrud i midten af 1877, da amerikaneren Thomas Edison tog patent på hans nye opfindelse. Faktisk havde englænderen David Edward Hughes et par år forinden demonstreret en mikrofon til flere vidner, og derfor opfattes han, af de fleste historikere, som mikrofonens sande opfinder. Englænderens karbon mikrofon blev videreudviklet af Thomas Edison, og den blev et kæmpe gennembrud indenfor telefoni-, radio- og indspilnings-industrien.

Efterfølgende, i starten af 1900-tallet blev der opfundet et hav af nye mikrofon typer. Her er den mest kendte nok kondensator mikrofonen. Man opfandt nye måder, hvorpå man kunne opfange lyd (vibrationer i luften) og sende dem videre som elektriske signaler, for derfor til sidst at forstærke lyden igennem en højttaler. Særligt i midten af 1900-tallet kom det amerikanske firma Shure på banen, som blev (og stadig er) banebrydende. Både Shures sangmikrofoner og instrument mikrofoner er stadig blandt de mest benyttede, bedste og billigste. Særligt deres SM57 og SM58 modeller har de haft kæmpe succes med. De bruges overalt i verden og ses både i øvelokaler og rundt omkring på festivaler.

Som tiden er gået, er der naturligvis også kommet mange flere producenter på banen. Ofte specialiserer de sig i en bestemt type mikrofon og til et bestemt formål. Et eksempel på det er producenten, Neumann, der har specialiseret sig i at udvikle sangmikrofoner. Disse producenters priser er oftest dyrest, men ikke altid. Det er også hos specialiserede producenter, man kan finde de allerbedste mikrofoner. Deres fokus er nemlig kun på en type mikrofon. – Og det betyder, at de er længere fremme end mange andre virksomheder. Derfor tager de oftest også en højere pris for deres produkter

back to menu ↑

Mikrofon opbygning og funktioner

Alt efter hvilken form for mikrofon man bruger, så har den forskellige funktioner og opbygninger. Der er dog noget, som de alle sammen har til fælles. Nemlig evnen til at forstærke din stemme. Lad os se lidt nærmere på hvordan processen foregår.

Forestil dig, at du er en sanger. Det hele starter med, at du synger. Når du synger, vil luftstrømmen og dit strubehoved vibrere hvilket skaber en tone. Dette kaldes for akustisk energi, og det er, hvad du kan høre uden mikrofon indblandet. Problemet er, at dine kammerater spiller højere på instrumenterne, end du synger, og derfor har du en mikrofon, du synger ind i. Hvis du nogensinde har stået med en mikrofon, så ved du, at det føles naturligt at synge ind i den del, der kaldes for hovedet. Hovedet er den store og runde klods i toppen. Inde i den findes en komponent, som på engelsk kaldes for diaphragm (dansk: membran). Det er et tyndt stykke materiale, som oftest er lavet ud af pap, plastic eller aluminium. Dette tynde stykke materiale vibrerer, ligeså snart lydbølger rammer det (altså din sang). Denne vibration får de andre komponenter inde i mikrofonen til at vibrere kraftigt. Og nu begynder de at omsætte dit oprindelige akustiske signal til et elektrisk signal. Signalet sendes derefter videre igennem kablet, som typisk er et han XLR kabel (kablerne hedder han eller hun XLR alt efter udformningen i bunden. Han XLR = stikker ud. Hun XLR = stikkes ind i).

Kablet er dog ikke helt nok til at forstærke signalet. Der mangler stadig nogle ting, som skal til for at få mikrofonen til at lyde, som vi kender den. Det er sådan, at det elektriske signal, som kommer fra mikrofonen, er yderst svagt. Signalet kaldes mic level, og det måles typisk i millivolt. Signalet skal forstærkes, ellers kan det næsten ikke bruges til noget. Det skal op på en styrke, man kalder for line level (0,5-2 volt). Derfor sluttes mikrofonens kabel til enten en mixer eller et lydkort. Mixeren eller lydkortets funktion er, at forstærke signalet indtil det har den ønskede signal styrke. Det næste led i systemet er, at mixeren sender lyden videre til en højttaler, eller at lydkortet sender lyden videre ind i et program til indspilning. Det kan være et program som Logic, Pro Tools eller Cubase. Såfremt det er fra mixeren, sendes det forstærkede signal ud til højttalerne. Højttalerne omdanner her energien tilbage til akustisk energi. Nu kan du som sanger høre dig selv. Det er derfor ikke nok at købe en mikrofon. Det er også nødvendigt at have en mixer og højttalere, hvis man spiller, og/eller lydkort og et program til indspilning, hvis man skal indspille sin sang stemme eller et instrument.

back to menu ↑

Forskellige typer mikrofoner

Der findes som udgangspunkt to typer mikrofoner: kondensator mikrofonen og den dynamiske mikrofon. Der findes selvfølgelig også andre typer, som er mere specielle og ikke så udbredte. Men det er stadig disse to typer af ”grund-mikrofoner”, som vi ser til dagligt.

Kondensator mikrofonen: en kondensator mikrofon karakteriseres ved, at den kræver en form for elektrisk spænding for at kunne fungere. Måden hvorpå denne spænding tilføres, er forskellig fra mikrofon til mikrofon, og kan blandt andet være ved batteri, et plug-in, phantom power på 48 V eller en højere spænding, som det ses ved rørmikrofoner. Det er som regel på 120 V. Spændingen sidder altid i det XLR kabel, som er tilsluttet mikrofonen. Kablet har her to funktioner: At levere signalet til mixeren eller lydkortet samt at tilføre spænding. Jo større spænding en kondensator mikrofon har, jo større lyd tryk kan den også modstå. Af denne grund bliver mikrofoner med batteri og plug-ins kategoriseret som semi professionelle, hvorimod med de andre bliver kategoriseret som professionelle.

Udgangsniveauet på kondensator mikrofoner er højt. Det betyder, at de nemt overstyrer, hvis lydkilden er høj (eksempelvis en høj guitar forstærker). Derfor er en kondensator mikrofon brugbar til for eksempel live stream, tale og sang i et studie, hvor andre lydkilder ikke kommer ind og driller. Frekvensområdet på en kondensator mikrofon er desuden meget bred, og det betyder, at man ikke behøver være så pernitten ved valg af kondensator mikrofon.

Den dynamiske mikrofon: den dynamiske mikrofon skal modsat kondensator mikrofonen ikke have tilsluttet strøm. Den genererer selv strøm ved påvirkning af vibrationer i mikrofonens indmad. Den dynamiske mikrofon er noget mere hårdfør end kondensatoren. Derfor ses det også ofte, at det er denne type mikrofon, man har med i øvelokalet og til spillejobs. En dynamisk mikrofon kan med stor sandsynlighed tåle at blive tabt på gulvet (hvilket jeg naturligvis ikke anbefaler at gøre!), hvilket kondensatoren ikke kan. Ligeledes er en dynamisk mikrofon ikke sart med hensyn til fugt og fugtige vejrforhold, hvilket er en rigtig slem fjende for kondensator mikrofonen.

Membranen på en dynamisk mikrofon er til gengæld noget tykkere, og det kan give nogle problemer. Dette skyldes, at der på den dynamiske mikrofons membran er påsat det, som kaldes for en svingspole. Det vil sige, at der er nogle frekvenser, som ikke opfanges ligeså godt som på en kondensator mikrofon. Det er typisk de højtfrekvente områder mellem 12 og 15 kHz. En dynamisk mikrofon har den dog store fordel, at den er utrolig svær at få til at overstyre og generere feedback. Det betyder, at det også tit er den valget falder på i situationer, hvor flere instrumenter spiller sammen på samme tid – altså når der ikke er tale om lagkage indspilninger (når man indspiller et instrument for sig selv ad gangen). Dog er der det med dynamiske mikrofoner, at alt efter hvilken model, så bugter deres frekvensfelt meget. Det betyder, at man skal være særligt opmærksom, når man går ud og køber en dynamisk mikrofon. Hvis den ikke passer perfekt til ens opsætning, så kan man hurtigt komme ud for, at den ikke fanger de ønskede frekvenser, og måske ikke lyder ligeså godt, som da man prøvede den nede i forretningen.

back to menu ↑

Valg af mikrofon

Når man skal købe en mikrofon, er det utroligt vigtigt at finde ud af, hvad formålet er med den. Der er utroligt mange gode mikrofoner på markedet. Hver især kan noget forskelligt, og det er derfor meget vigtigt at vælge helt rigtigt fra start. En mikrofon kan lyde rigtigt skidt i en situation, men samtidig utroligt godt i en anden. Det afhænger af, hvad mikrofonen er beregnet til.

Først og fremmest kan det anbefales at overveje, hvorvidt den skal bruges i et studie (eller derhjemme til for eksempel live streaming) – eller om den skal bruges i et øvelokale eller live, hvor der oftest er mere og højere lyd. Som udgangspunkt siger man, at hvis det kun er dig selv, der skal bruge mikrofonen. Altså i et stille lokale hvor du gerne vil ramme et bredt frekvens område. Så skal du gå efter kondensator mikrofonen. Er du derimod i et miljø, hvor der er masser af støj fra andre instrumenter, så skal du gå efter den dynamiske mikrofon.

Mikrofoner sælges, som et af de få musikalske værktøjer, til cirka samme pris brugt som ny. Dette skyldes, at der ikke er så meget, der ændres ved dem. Med forudsætning af at de er blevet passet og plejet godt. Derfor kan det oftest betale sig at købe dem fra ny af. Først og fremmest har man et helt nyt stykke værktøj. Dette i sig selv er utroligt lækkert (reklamationsret). Desuden kan man også få en masse råd fra kyndige i butikken. Bedst af alt er måske, at du har returret. Det vil sige, at du har mulighed for at tage mikrofonen med hjem og prøve den af. Man kan som sagt komme ud for, at mikrofonen opfører sig anderledes ved sit eget set up end den gør i butikken, og man kan derfor komme til at fejlkøbe. På denne måde har man altså muligheden for virkelig at få prøvet mikrofonen af til formålet, og på denne måde skal man ikke ud og sælge den igen for at få pengene tilbage.

Hvis du er førstegangskøber, kan det altid anbefales at kigge på en Røde mikrofon til sangbrug. De udvikler og sælger både sangmikrofoner, som er beregnet til amatører og professionelle. Kvaliteten er altid i top. Desuden koster de ikke voldsomt meget i forhold til, hvad de giver dig i længden.

Mikrofon-markedet er kæmpe, og der er mange at vælge imellem. Derfor kan det også anbefales at gå på YouTube og tjekke demoer ud fra de forskellige mærker og modeller. Mange webshops, som Danguitar, inkluderer også videoer i produktbeskrivelserne.

back to menu ↑

Jeg anbefaler disse mikrofoner

Synes du det er svært at finde ud af, hvilken mikrofon du skal købe? Eller orker du ikke at kigge markedet igennem? Det kan jeg sagtens forstå. Derfor har jeg fundet nogle af markedets bedste mikrofoner. Du kan se dem herunder. Held og lykke med købet!

Mikrofon-pakke

Hvis du drømmer om at stå på en scene, så kan du komme godt igang med denne sangpakke. Du får alt, hvad du behøver, og du kan med det samme komme igang med at synge ind i en mikrofon.

1295 DKK
Almindelig/Allround mikrofon

Hvis du vil bruge din mikrofon til lidt af hvert, så vil jeg varmt anbefale denne mikrofon fra TC-Helicon. Den kan både bruges til live-optrædener, instrumenter og studie. Prisen er lav, og kvaliteten er i top.

1424 DKK
Røde dynamisk mikrofon

Denne dynamiske mikrofon er peferkt som live og vokal mikrofon. Den har en varm og fyldig lyd, samtidig med den er afbalanceret og ikke genererer feedback. Uden tvivl en af branchens bedste dynamiske mikrofoner.

825 DKK
Røde kondensator mikrofon

Fuld frekvens får du i hvert fald med denne mikrofon. Mikrofonen er super god til live optrædener og har en helt fantastisk lyd. Du får hele 10 års garanti ved køb af denne kondensator mikrofon fra Røde.

736 DKK
4 Comments
  1. Reply
    Frederik Erskov Krogh 14. november 2016 at 15:25

    Hvorfor har du ikke skrevet Shure sm58 som anbefaling

    • Reply
      Kasper 14. november 2016 at 16:10

      Hej Frederik,

      Det har jeg også 🙂 Se i afsnittet under “mikrofonens historie”. Her nævner jeg både deres SM57 og SM58 modeller.

  2. Reply
    Hans 19. marts 2017 at 19:04

    Hej Kasper.
    Hvis nu man søger en god hedsæt Mick til live sang hvad kan du så anbefale.
    Hilsen Hans

    • Reply
      Kasper 19. marts 2017 at 20:41

      Hej Hans,

      Så vil jeg vælge et headset fra Karsect. Deres WR-351 er et meget fint sang headset/mic: klik her

Leave a reply