Cajon

cajon

Cajon er blevet en vigtig del af nutidens perkussionsunivers. Det er et alsidigt instrument, som er perfekt til både intime akustiske sessioner og store liveoptrædener. En god cajon skal have en fyldig bas, skarpe snarelyde og være behagelig at spille på.

I denne test har Musik247, i samarbejde med Adnan Kaya, grundigt testet en række cajons. Læs med herunder for at finde ud af, hvilke der lever op til vores krav om kvalitet og spilleglæde.

Cajon Test - De 5 Bedste Cajons

Vores anbefalede produkter, baseret på grundig analyse og primært eksterne tests, er fra partnere og dermed kan indholdet betragtes som reklame. Forstå partnerskabernes indflydelse her.

Annonce

Vores team består af musikeksperter, herunder uddannede musiklærere, lydteknikere, musikere, producere, og specialister i musikudstyr. Vi har nøje gennemgået, udvalgt og vurderet en lang række populære produkter fra både velkendte og relativt ukendte brands for at skabe en troværdig og komplet undersøgelse. Disse produkter er tilgængelige via vores samarbejdspartnere, som vi henviser til gennem knapper, pristabeller og lignende. Vores produktanbefalinger er baseret på en omfattende evaluering af produktet, men vores partnerskaber kan påvirke udvælgelsen af produkter her på siden.

Vi vurderer og sammenligner produkter baseret på følgende kriterier:

  • Objektive og officielle tests af produkter
  • Kundeanmeldelser og erfaringer med produktet
  • Data om brugeradfærd og præferencer
  • Producentens og forhandlerens omdømme, garantier og service
  • Produktets specifikationer, funktioner, fordele og ulemper
  • Partnerskabernes indflydelse

Disse kriterier vejes op mod produktets pris og kvalitet, og vi fremlægger vores subjektive vurderinger og anbefalinger til dig som læser. Det er vigtigt at bemærke, at vores undersøgelser ikke udgør en rangliste over markedets bedste produkter, men snarere en dybdegående gennemgang.

Vores priser som “Bedste i test”, “Bedste billige”, “Bedste premium”, “Bedste til et specifikt formål” osv. er individuelle vurderinger baseret på vores research og analyse på det givne tidspunkt. Vi anvender de førnævnte kriterier til at hjælpe dig med at træffe det bedste valg ud fra dine behov.

Indholdsfortegnelse

Analyse af cajoner: Ekspertråd og gennemgang af vigtige faktorer

Min passion for rytmeinstrumenter og mange års erfaring som slagtøjsspiller har givet mig indsigt i det unikke instrument, cajon. Jeg har haft fornøjelsen af at spille på mange forskellige cajoner og forstår derfor, hvad der gør en cajon fremragende. En afgørende faktor for en god cajon er klangens kvalitet – den skal kunne levere et bredt spektrum af toner, fra dybe baslyde til klare snare-effekter. Det er også vigtigt, at cajonen er bygget af materialer, der kan modstå konstante slag og samtidig resonere optimalt.

På denne side vil vi kigge nærmere på, hvad du skal overveje, når du skal vælge den rette cajon. Vi vil diskutere tekniske detaljer som kassens byggematerialer, størrelse og de interne snare-mekanismer. Vi vil også se på, hvordan forskellige designs påvirker lyden og hvorfor justerbare snaretråde (wires) eller basporte kan være afgørende for din spillestil. Derudover vil vi berøre emner som holdbarhed, skridsikre siddeområder og andre praktiske tilføjelser, der kan forbedre din oplevelse med instrumentet. De råd, du finder her, stammer både fra min personlige erfaring og fra ekspertanmeldelser, brugerfeedback og professionelle anbefalinger. Så lad os nærmere på den ideelle cajon.

Hvad er en cajon?

En cajon (eller helt korrekt stavet ’cajón’) er et musikalsk instrument som er formet som en boks. Cajon betyder direkte på spansk en boks. Det er et perkussivt instrument som originalt stammer fra Peru. Det spilles på, ved at musikeren sidder ovenpå boksen, og bruger sine hænder og fingre til at så på pladen foran sig. Nogle gange ses det også, at det bliver det på, ved hjælp af tromme stikker, whiskers (en form for tromme stikker af metal) eller andet. Cajonen bliver primært brugt inden for afro-peruviansk musik. Her kan særligt nævnes musica criolla, men er også blevet et fast element af flamenco musikken. Ordet cajon bliver også brugt omkring andre boks-lignende instrumenter rundt omkring i Latinamerika. Blandt andet den cubanske cajon de rumba, og den mexicanske cajon de tapeo. Cajonen er også blevet meget populær inden for den vestlige musik på det seneste. Her giver den et fantastisk perkussivt element, til små orkester setups. Det kunne for eksempel være til akustiske koncerter og/eller til singer songwriter arrangementer.

Cajonens opbygning

Typisk består en cajon af 5 sider. Disse er alle lavet af træ, og er typisk konstrueret i krydsfiner. Siderne har hver en tykkelse på mellem 13 og 19 millimeter tyk krydsfiner. Et endnu tyndere stykke krydsfiner bruges til at konstruere den sidst side (den sjette). Dette bruges til cajonens ’hoved’, som er der hvor musikeren slår på instrumentet. Denne del, hvorpå man slår, bliver ofte kaldt for cajonens tapa. Hertil er der på bagsiden af instrumentet udskåret et lydhul, som sikrer at lyden kan komme ud af instrumentet og forstærkes. Såfremt man vælger at sætte en mikrofon for en cajon – enten live eller i en studie relateret situation, så er det her, man sætter mikrofonen hen. En moderne cajon kan yderligere have gummifødder, for at sikre at instrumentet ikke skrider rundt, når det spilles på. Ligeledes kan der være adskillige skruer i toppen af instrumentet, for at give en særlig lyd, når instrumentet giver sin velkendte ’rasle lyd’. Originalt bestod instrumentet udelukkende af træ. Dette ser man stadig i Latinamerika, når musikere spiller de traditionelle musik typer inden for cajonspillet. Nu til dags, er der dog også mange metalsnore inde i cajonen. Disse snore er presset hårdt i mod troppen af instrumentet, således at det giver en raslelyd, når man spiller på instrumentet. På denne måde får cajonen en speciel lyd, som meget minder om en lilletromme inden for trommesættet. Nogle vælger også at bruge guitar strenge til dette formål. Man kan også putte klokker ind tæt på disse snore, for yderligere effekt.

Cajon historie

Cajonen er det mest udbredte og spille afro-peruvianske instrument lige siden slutningen af det 16. århundrede. Slaver som originalt kom fra Vest- og Centralafrika, ses som værende de personer, som tog instrumentet med sig, og udbredte det i Latinamerika. De er ligesom mange andre instrumenter, kilden til det. Nutidigt er instrumentet utroligt udbredt, og en fast del af inventaret i musikalske opførelser over hele Amerika, på Filippinerne og i Spanien. Den moderne cajon blev udviklet under slaveperioden omkring kysten i Peru. Instrumentet nåede sit peak i popularitet omkring 1850, og siden slutningen af det 19. århundrede, har cajon spillere eksperimenteret med instrumentet. Særligt når det kommer til instrumentets design. En måde hvorpå de gjorde dette, var ved at bøje træpladerne på instrumentet, således at man ændrede på vinklerne og dermed instrumentets form og lyd vibrationer. Efter slaveriets ophør, spredte instrumentet sig ydereligere rundt omkring i verden. Særligt nævneværdigt er den status den fik som instrument på Criollos.

Da cajonen stammer fra slave musikere fra de spanske kolonier i Amerika, er der to teorier omkring instrumentets begyndelse. Det er mest muligt, at cajon trommen er en direkte efterkommer af boks-lignende instrumenter fra Vest- og Centralafrika som før nævnt. Særligt fra Angola og Antillerne. Disse instrumenter blev taget til sig af slaver, som havde mulighed for at benytte sig af godstransportskasser fra de spanske skibe. Ved havnebyer såsom Matanzas og Cuba blev særligt bokse og mindre skuffer brugt til at lave lignende instrumenter med. Den peruvianske musiker og etnomusikologist Susana Baca huskede sin mors historie. Hun sagde at cajonen originalt kom som ”folket, som bar frugt og arbejdede ved havnenes kasse”. De lagde den fra sig hver gang de havde muligheden, og begyndte at spille på instrumentet. En anden teori er, at slaverne brugte kasserne som musikalske instrumenter for at overkomme det spanske kolonial forbud mod musik særligt i de afrikanske områder. På den måde kunne de altså skjule deres instrumenter, da instrumentet i sig selv, netop var en kasse som skulle bruges til mange andre ting.

Selvom den tidligere version af musiktypen festejo fra starten af det 20. århundrede synes at være blevet spillet uden brug af cajonen, så blev cajonen derefter meget populær. Dette skyldes særligt indflydelsen fra Perú Negro, som var et musikalsk orkester som blev dannet i 1969. Med dette orkester blev cajonen mere og mere vigtig for musikken. Faktisk så meget at den blev endnu mere vigtig end guitareren, og faktisk blev ”det nye symbol på de sorte peruvianere”.

Efter et kort besøg og TV præsentation i Perus hovedstad Lima, sammen med den peruvianske musiker Caitro Soto, tog den meget anerkendte og virtuøse spanske guitarist Paco De Lucia cajonen med sig hjem til Spanien, for at bruge det i hans eget musik. Paco De Lucia var særligt blevet imponeret over cajonens næsten endeløse rytmiske og perkussive muligheder. I 2001 blev cajonen døbt til national skat af det Peruvianske Nationale Kulturinstitut. I 2014 blev den ligeledes døbt til ”Perus instrument i Amerikaerne” af The Organization of American Statees. Cajonen er altså blevet et helt centralt instrument der er forbundet med peruviansk kultur.

Spilleteknik

Siden 2000’erne, er cajonen blevet spillet på, og har været en fast del, af mange kystlige peruvianske musikgenrer såsom Tondero, Zamacueca og den peruvianske vals. Også inden for den moderne spanske flamenco og inden for visse typer af cubansk rumba. Den moderne cajon er ofte brugt til at akkompagnere a solo akustisk guitar eller et klaver. Ligeledes er cajonen også blevet et nyt populært instrument inden for blues, pop, rock, funk, verdensmusik, jazz, og så videre. Cajonen bliver oftest brugt som en storetrommer spilleet på med hænderne, i stedet for et helt trommesæt, hvor man spiller med et minimalt setup, da cajonen både kan fungere som en stortromme samt trommestol for trommeslageren. Selvom cajonen nogle gange bliver spillet på af bands i stedet for en bodhrán, så har cajonen ikke ry for at være et traditionelt og meget benyttet instrument inden for den irske folkemusik. Her benyttere man sig oftest i stedet af bodhránen, som er et traditionelt irsk folkemusik instrument, som klinger højere end cajonen, og som har en meget unik måde at blive spillet på. Cajonen kan dog også høres i visse genrer inden for folkemusikken i Bretagne i Frankrig.

Det er forholdsvis simpelt at spille på en cajon. Teknikken for at spille er ikke særligt krævende, og det er derfor et godt instrument at tilgå for mange begyndere. Det svære ved at spille på en cajon, er det rytmiske. Dette gør sig gældende ikke kun for cajonen, men særligt for alle perkussive instrumenter. Modsat et trommesæt eksempelvis, så har man ikke en masse forskellige dele man også skal kordinere. Ved cajonen har du selve kassen og det er det. Cajonen spilles på ved at musikeren sætter sig på instrumentet. Benene skal sættes en smule til side, således at man har et mellemrum mellem benene, hvor instrumentet skal slås an. Derefter tilter man cajonen en smule, for på den måde at skabe en vinkel som er komfortabel. Hertil slår man hovedet på cajonen an med enten hænderne eller fingrene, alt efter hvor kraftigt et anslag man ønsker at opnå. Ligeledes kan musikeren slå siderne og toppen af cajonen an, for at opnå andre musikalske effekter og udtryk. Nogle perkussionister tilføjer en stortromme pedal til instrumentet. Det er den samme type pedal, som man spiller på en stortromme på et trommesæt. Dette er for at give en ekstra mulighed for at skabe musik. På den måde kan musikeren både spille med hænderne og fingrene, og ligeledes have en ekstra mulighed ved hjælp af fødderne.

Nogle cajon spillere spiller dog heller ikke blot med deres hænder. De bruger også tromme stikker af forskellige materialer til at spille på cajonen. Det er de præcis samme typer stikker, som bruges til at spille på et rigtigt trommesæt. En anden måde, som også er ganske typisk, er udelukkende at bruge cajonen som en storetromme. Dette vil sige, at perkussionisten faktisk bruger et rigtigt trommesæt, men har sparet storetrommen væk, og så bruger cajonen på samme måde (med en storetromme pedal). Dette sparer også musikeren for en masse plads. Ligeledes kan den også bruges som en storetromme, som gør at musikeren kan bruge hænderne til alt muligt andet. For eksempel at spille guitar imens, men bruge cajonen således, at der stadig bliver etableret en fast rytmisk til musikken som bliver spillet af guitaren. Dette er meget typisk. Særligt cajonen skal placeres på en sådan måde for at opnå storetromme effekten, at cajonen kan være svær at slå an med hænderne.

Valg af cajon

En cajon er et utroligt smart og brugbart instrument at købe, hvis man gerne vil på opdagelse i den perkussive verden. En cajon er nemlig meget alsidig og utroligt dynamisk. Dette vil sige at det er et godt valg, hvis man ikke nødvendigvis er helt hundred procent sikker på, hvilken genre af musik man gerne vil spille. Derudover fylder en cajon heller ikke særligt meget, og så er den utrolig hårdfør. På den måde kan både børn og voksne slå løs på den, uden fare for at ødelægge den. En cajon købes normalvis fra ny af. Der er ikke et så stort brugt marked for dem, og det hænger måske sammen med, at de er billige at producere. Dette vil sige, at de allerede fra ny ikke koster særligt meget, medmindre man skal helt op i verdensklasse niveau. Her kan man godt finde dem meget dyre. Det gode er også, at stort set alle musikforretninger har dem stående, og derved kan man nemt tage ned i sin lokale forretning og prøve nogle forskellige. Der er som regel også altid et venligt personale, som vil guide dig, hvis du måtte have nogle specifikke eller generelle spørgsmål omkring dette instrument.

Hvad skal man så kigge efter når man køber en cajon? Det første og vigtigste er nok hvilken type træ instrumentet skal være lavet af. Nogle træsorter giver en dybere og rundere lyd, mens andre giver en højere og skarpere lyd. Der er ingen regel om hvad der er rigtigt eller forkert – det handler meget om hvilken musik man spiller, og hvad ens personlige præference er. Nogle mennesker er mest til den ene type, alt imens nogle er til de andre. Af netop denne grund, er det også ufatteligt vigtigt at komme ned og prøve instrumentet, da alle mærker lyder forskelligt. Ja, nogle gange selv samme model fra det samme mærke lyder forskelligt, da der er tale om træ som er levende. Selv små fejl i bygningen af instrumentet kan have meget stor betydning for lyden som kommer ud af den i sidste ende. Tjek også derfor altid for fejl ved køb. Nogle fejl er ikke betydelige, og hvis disse er tilstede er det måske endda også muligt at få noget rabat i butikken. Selv hvis du efterfølgende skulle være så uheldig og finde en fejl, så er det ikke verdens undergang. Da du har købt instrumentet fra ny af, har du selvfølgelig stadigvæk din garanti, men sørg derfor alligevel altid for tjekke igennem om det hele spiller, og om det er det helt rigtige instrument for dig. Når du så har fundet din drømme cajon er der kun tilbage at komme i gang med at dygtiggøre dig på instrumentet, ligesom så mange andre før dig. Den har et hav af muligheder, er nem at tage med sig. Det er faktisk kun fantasien som sætter grænser for dette instrument. Velkommen i klubben!

Cajon vs trommer

Er du i tvivl om, hvad der passer bedst til din musikalske stil – cajon eller trommer? Denne video dykker ned i de særegne kvaliteter af begge instrumenter og belyser, hvordan de kan påvirke din lyd og spilleteknik. Med input fra erfarne musikere vil videoen guide dig gennem de vigtigste forskelle og fordele ved cajon og trommer, så du kan træffe det endelige valg. Videoen indeholder også praktiske demonstrationer og tips, der vil hjælpe dig med at forstå hvert instruments potentiale. Se videoen herunder for at blive klogere.

FAQ - Ofte stillede spørgsmål

Hvad er en cajon?

En cajon er et percussion instrument i trækasseform, som spilles ved at slå på forsiden med hænderne. Den er populær i forskellige musikgenre, tilbyder en række lyde og kan simulere et helt trommesæt.

Hvilken cajon er bedst i test?

Vores eksperter har testet en lang række cajons for at finde de bedste modeller. De bedst vurderede cajons fremhæves på vores side baseret på lydkvalitet, holdbarhed og spillekomfort.

Hvordan tester vi cajons?

Cajons bliver bedømt ud fra parametre som kvaliteten af materialerne (typisk forskellige træsorter), resonanskvalitet, justerbare snarer eller strenge for forskellige lyde, samt byggekvalitet og design.

Hvad skal jeg overveje, når jeg køber en cajon?

Overvej hvilken musikgenre cajonen skal bruges til, da forskellige typer er bedre egnet til bestemte stilarter. Størrelse, træsort og evt. indbygget elektronik kan også være afgørende for dit valg.

Hvordan kan jeg justere lyden på min cajon?

Du kan justere lyden på din cajon ved at ændre på spændingen i de indbyggede snares eller strenge, og i nogle modeller kan du også tilpasse bas- og slagstyrken ved at lægge til eller fjerne ekstra materialer inde i cajonen.

Hvordan vedligeholder jeg min cajon?

Gør din cajon rent med en tør klud for at fjerne snavs og støv. Undgå fugt og ekstreme temperaturer for at beskytte træet, og tjek regelmæssigt for løse dele eller skader på instrumentet.

Kilder

Jeg har brugt mange timer på at analysere cajoner for at kunne præsentere dig for den mest præcise og pålidelige information. Hos Musik247 er det vigtigt for os at være ærlige og troværdige i vores bedømmelser af musikudstyr. For at sikre denne integritet har jeg indsamlet data fra anerkendte musikmagasiner, professionelle musikeres anbefalinger, dybdegående produktanmeldelser og direkte feedback fra musikere, der har erfaring med brugen af forskellige cajoner. Mine kilder er nøje udvalgt for at give dig et godt grundlag for dit valg af cajon. Se de kilder, jeg har anvendt her:

Guitar.com er en platform der skriver om alt, hvad der har med guitarer at gøre, lige fra nyheder og anmeldelser til dybdegående artikler og undervisning. Siden blev i sin tid etableret med formålet om at inspirere og oplyse guitarister på alle niveauer.

Vi anvender ofte deres anmeldelser og artikler fra Guitar.com som fundament for vores egne tests og vejledninger. Derved kan vi tilbyde vores læsere en rig og alsidig forståelse for de nyeste tendenser, udstyr og teknikker inden for guitarverdenen. Mediet skriver faktisk også om andre instrumenter, så vi bruger dem også i andre henseender.

Ved at trække på deres omfattende viden og ekspertise, sikrer vi, at vores indhold ikke kun er aktuelt, men også af højeste kvalitet. Besøg deres hjemmeside her.

Higher Hz er et relativt nyt magasin, der specialiserer sig i alt inden for musikudstyr og -instrumenter. Siden deres etablering har Higher Hz formået at skabe et solidt ry inden for musikbranchen, takket være deres dybdegående anmeldelser, guides og artikler, som er skrevet af passionerede og kompetente musikere.

Hos musik247 skæver vi ofte over til Higher Hz for at få inspiration og blive klogere, når det kommer til det nyeste inden for udstyr og teknologi. Deres anmeldelser og guides kan hjælpe os med at forstå detaljerne i de produkter, vi vurdere og undersøger, og det giver os mulighed for at lave endnu mere velinformeret og troværdigt indhold. Samspillet mellem Higher Hz’s analyser og vores egne tests sikrer, at du som læser får adgang til informationer, som både er detaljerige og objektive.

American Songwriter er et anerkendt musikmedie, som har været en central kilde til inspiration og viden om sangskrivning og musikproduktion, siden det første gang så dagens lys i 1984.

Vi henter ikke blot inspiration fra deres omfattende artikler og interviews, men anvender også deres indsigt til at udvide vores egne anmeldelser og indhold. Det gør at vores indhold ikke alene er relevant og aktuelt, men også fyldt med dybdegående viden og forskellige perspektiver.

Besøg deres hjemmeside her.

Sound Technology Ltd er en stor distributør og leverandør af musikudstyr og -instrumenter, som har været i branchen siden 1978. Virksomhedens kerneopgave er at levere kvalitetsudstyr til musikere og lydteknikere, hvilket spænder fra professionelle lydsystemer til musikinstrumenter og studieudstyr.

Vi anvender ofte deres produktinformationer, analyser og tekniske specifikationer, når vi selv foretager undersøgelser eller tester produkter. Det underbygger gør vores analyser og gør, at vores indhold fremstår soleklart og samtidig også troværdigt. Besøg deres hjemmeside her.

MusicRadar er et førende globalt online medie dedikeret til musikere, producenter og musikentusiaster. Det blev etableret i 2007 og er idag et samlingspunkt for alt, der vedrører musikinstrumenter, udstyr, nyheder, anmeldelser og dybdegående vejledninger.

MusicRadar skiller sig ud med sin analytiske og faglige tilgang til tests og anmeldelser af det seneste musikudstyr (lige fra guitarer til studieudstyr). De er gode til at nørde i specs uden, at det bliver svært at forstå for nybegyndere, og så er de bare hamrende dygtige til at evaluere produkter.

Vi har brugt deres bedømmelser og indhold som en væsentlig inspirationskilde og som et supplement til vores egne tests og vurderinger. Derved får du som læser adgang til kvalificeret og pålidelig information om musikudstyr.

Besøg deres hjemmeside her.

Forfatter