Tværfløjte

tværfløjte

En tværfløjte kan fortrylle med sin klare, æteriske klang. Det er vigtig at finde en fløjte, som både føles behagelig at spille på, har en smuk tone og er præcis i intonationen. Uanset om du er nybegynder eller erfaren, spiller materialet en stor rolle for din fløjtes lyd.

Vi har i samarbejde med Thomas Campbell testet en række tværfløjter. Læs med her og find ud af, hvilke fløjter der er bedst.

Tværfløjte Test - De 5 Bedste Tværfløjter

Vores anbefalede produkter, baseret på grundig analyse og primært eksterne tests, er fra partnere og dermed kan indholdet betragtes som reklame. Forstå partnerskabernes indflydelse her.

Annonce

Vores team består af musikeksperter, herunder uddannede musiklærere, lydteknikere, musikere, producere, og specialister i musikudstyr. Vi har nøje gennemgået, udvalgt og vurderet en lang række populære produkter fra både velkendte og relativt ukendte brands for at skabe en troværdig og komplet undersøgelse. Disse produkter er tilgængelige via vores samarbejdspartnere, som vi henviser til gennem knapper, pristabeller og lignende. Vores produktanbefalinger er baseret på en omfattende evaluering af produktet, men vores partnerskaber kan påvirke udvælgelsen af produkter her på siden.

Vi vurderer og sammenligner produkter baseret på følgende kriterier:

  • Objektive og officielle tests af produkter
  • Kundeanmeldelser og erfaringer med produktet
  • Data om brugeradfærd og præferencer
  • Producentens og forhandlerens omdømme, garantier og service
  • Produktets specifikationer, funktioner, fordele og ulemper
  • Partnerskabernes indflydelse

Disse kriterier vejes op mod produktets pris og kvalitet, og vi fremlægger vores subjektive vurderinger og anbefalinger til dig som læser. Det er vigtigt at bemærke, at vores undersøgelser ikke udgør en rangliste over markedets bedste produkter, men snarere en dybdegående gennemgang.

Vores priser som “Bedste i test”, “Bedste billige”, “Bedste premium”, “Bedste til et specifikt formål” osv. er individuelle vurderinger baseret på vores research og analyse på det givne tidspunkt. Vi anvender de førnævnte kriterier til at hjælpe dig med at træffe det bedste valg ud fra dine behov.

Indholdsfortegnelse

Analyse af tværfløjter: Ekspertråd og gennemgang af vigtige faktorer

Som fløjtenist har jeg haft fornøjelsen af at håndtere mange forskellige tværfløjter gennem årene, og jeg har derfor en solid forståelse for, hvad der udgør et kvalitetsinstrument. Tonens kvalitet er vigtig på en tværfløjte, og et god fløjte skal kunne frembringe en ren og klar lyd i hele toneområdet, fra de laveste toner til de højeste oktaver. En nøjagtig intonation er også afgørende for at kunne spille sammen med andre musikere. Men noget, som er lige så vigtigt, er instrumentets spilbarhed og ergonomi – du skal kunne holde på og spille på din fløjte i lange perioder uden ubehag.

På denne side vil vi se nærmere på tværfløjten. Vi vil diskutere vigtige faktorer som materialevalg – det kan for eksempel være forsølvet nikkel, massivt sølv eller endda guld – og hvordan dette påvirker klangen og responsen. Vi kommer ind på den rolle, som tætningspuder og mekanikken spiller for en glat og pålidelig spilleoplevelse, og vi vil også tale om fløjtens forskellige størrelser og deres betydning for musikere på forskellige niveauer. Derudover vil vi sammenligne forskellige mærker og modeller, fra elevfløjter/begynder tværfløjter til professionelle instrumenter, og se på, hvordan vedligeholdelse og justeringer kan forbedre instrumentets ydeevne.

De oplysninger, du finder her, er baseret på min personlige erfaring og ekspertise samt grundige undersøgelser, råd fra andre eksperter og anmeldelser fra fløjtespillere. Målet er at give dig det bedste udgangspunkt for at træffe det rigtige valg af tværfløjte, der passer til dine behov og mål. Lad os sammen finde din næste tværfløjte.

Hvad er en tværfløjte?

Tværfløjten er et instrument i træblæserfamilien. Det er et europæisk instrument, som oprindeligt blev fremstillet af træ. Nu til dags laves det ikke af træ længere, men derimod typisk af metal såsom sølv, guld og platin eller af kulfiber.

Materialevalget har stor betydning for klangen af instrumentet, og der er derfor stor forskel på lyden og ligeledes blæseteknikken af forskellige tværfløjter. En tværfløjte kan også være lavet af flere forskellige materialer.

Når man spiller efter noder på en tværfløjte, spiller man udelukkende efter g-nøglen, som man eksempelvis også gør det på en violin. Allerede i barokken begyndte tværfløjten at vinde indpas i musikken, hvor en komponist som Vivaldi var en af de første til at tage instrumentet til sig. I takt med tiden blev tværfløjten mere og mere populær, og man begyndte at bruge den i et hav af forskellige situationer på grund af dens store alsidighed.

Tværfløjten er typisk forbundet med den klassiske musik, men også indenfor folkemusik og jazz har den i mange år været en fast del af repertoiret.

Tværfløjtens historie

Tværfløjten er blot en ud af mange typer af fløjter. De første fløjter var meget primitive og typisk af dyreben eller af træ. Tværfløjten havde i sin spæde begyndelse i barokken størst konkurrence af blokfløjten.

I tidernes morgen havde tværfløjten ingen klangmæssig fordel i forhold til blokfløjten, og den var ikke justerbar. Den havde kun meget få halvtonetrin, hvilket gjorde, at man kun kunne spille nogle få melodier på hvert instrument. Dengang pegede tværfløjten også mod venstre, hvor den nu til dags peger mod højre. Dengang havde de også større huller, så man lukkede i med fladerne på fingrene, i stedet for fingerspidserne. Dette gjorde blandt andet at det var mere omstændigt at spille instrumentet, og at man ikke kunne spille nær på hurtigt.

Det er begrænset hvor meget vi ved omkring tværfløjtens tidlige historie. Det var ikke anset som et prestigefyldt instrument, og derfor blev der ikke skrevet om instrumentet. Den første reelle brug af tværfløjten finder sted i renæssancen hvor blandt andet militæret brugte tværfløjter til march.

Der skulle dog gå lang tid endnu inden tværfløjten for alvor fandt sin plads og form. I løbet af det 17. og 18. århundrede blev tværfløjten videreudviklet og forbedret. Den type vi kender i dag, blev færdigudviklet af den tyske T.H. Böhm omkring 1850. Og af selvsamme grund kaldes en moderne tværfløjte for en Böhm-fløjte.

Tværfløjtens opbygning

En tværfløjte består primært af 3 dele. Man har først og fremmest et hovedstykke, hvor blæsehullet er placeret på. Derudover har vi et krops stykke, hvor de fleste af tværfløjtens knapper er placeret, og som udgør klart størstedelen af instrumentet. Til sidst har vi et fodstykke, som styres af musikantens lillefinger, og som kun styrer nogle få toner.

Igennem tiderne har tværfløjten gået igennem en udvikling fra henholdsvis 1 til 7 stykker. Den moderne og (indtil nu) sidste udvikling er altså endt med 3. Der har været en så stor variation af stemning og intonationsmæssige årsager. Men så at sige eksperimenterede med instrumentet. Et større antal dele gjorde, at man forlængede røret. Således blev fløjtens stemning lavere og dybere, og man kunne derfor passe den intonations- og klangmæssigt ind med andre instrumenter. Den sidste udvikling med de 3 dele blev muliggjort ved, at man har en anordning på hovedstykket. På dette hovedstykke er overgangen lang (ca. 3 centimer), hvilket betyder at fløjten rent faktisk kan gøres længere et sted. Det hjælper ikke kun på intonationen, men betyder også, at musikanten kan få en bedre og blødere tone ud af instrumentet.

Ligeledes er der også det som kaldes for en læbeplade på hovedstykket. Læbepladen tjener det formål at reducere blæsemodstanden for musikeren. Hovedstykket eksisterer også i en krummet model, som gør fløjten kortere. Ved at fløjten er kortere, kan man nemmere nå hele spektret med kortere arme, hvilket er ideelt for nybegyndere på instrumentet. Alternativt bruges de også til folk, som spiller på tværfløjtefamiliens dybere medlemmer. Ellers bliver fløjten simpelthen for lang til at musikeren kan nå alle klapperne.

Fløjtens opbygning udgøres af et system af klapper. Disse klapper er alle sammen forbudne med hinanden. Under hver eneste klap findes der en pudelignende genstand, som simpelthen kaldes for puden. Den sørger for en tæt lukning af det hul der er mellem selve klappen og forhøjningen af kanten på instrumentet. Hertil har musikerens fingerstilling også en meget vigtig rolle. For at fløjten ikke bliver utæt, skal fingerstilling være i orden. En skæv fingerstilling kan nemlig betyde, at man kan forvride knapperne og gøre dem utætte. Blæsehullet er derimod lavet som en forhøjning, da det medfører en bedre kontrol for musikeren.

Som tidligere nævnt er alle klapperne forbundet. De er forbundet med stænger, som alle holdes sammen af små skruer. Dette forholdsvis simple sammenkoblede system skal i ny og næ smøres, for at sikre letheden og spilbarheden af knapperne. Præcis som tandhjul skal smøres i en maskine. Der er også tilføjet små fjedre, som sikrer at knapperne selv glider tilbage i standardposition direkte efter de er blevet spillet på. Dette er for at spare tid, og også en af grundene til, at tværfløjten er et instrument, hvorpå man kan spille i utrolig høj fart.

Tværfløjtens klap-system er meget lig klapsystemerne på andre blæseinstrumenter i forhold til fingersætning og greb. Der er dog en særlig klap af finde på en tværfløjte. Nemlig bb-klappen. Denne bruges til at frembringe tonen bb i stedet for b, når der spilles i tonearter, hvori bb er at finde. Ligeledes har de fleste begynder fløjter, udover den almindelige mekanik, også en såkaldt e-split. Dette klap gør det nemmere at spille tonen e3.

Med hensyn til materialet, så spiller det også en stor rolle fløjtens klangmæssige udtryk. Der er i gennem historien sket mange ændringer i forhold til materialevalget, for at opfylde nogle af de essentielle egenskaber ved fløjten. Der er nogle regler man har fulgt: Materialet skal være dårlig til at lede, må ikke aldres let, og naturligvis skal det også se smukt ud. Det sidste er dog udelukkende visuelt, så det er ikke vigtigt i forhold til spilbarhed og klang.

Førhen i tiden eksperimenterede man meget med forskellige træsorter (også derfor tværfløjten hører ind under træblæseer familien), men nu til dags er fløjterne oftest lavet i ædelmetaller. Et blødere materiale med høj densitet forøger tonens rigdom i klang, og gør den ligeledes blødere. Af denne grund er guld et meget eftertragtet materiale til fløjtefremstilling. Både på grund af arbejdsforholdene med materialet og ligeledes på grund af klangen. Men både fysiske og økonomiske begrænsninger gør logisk nok, at mange vælger fløjter af sølv i stedet.

Forskellige typer tværfløjter

Der findes nogle forskellige typer af tværfløjter.

Piccolofløjte

Først og nok mest kendt har vi piccolofløjten. Piccolo betyder lille på italiensk, og det hentyder både til størrelsen på instrumentet, samt det faktum, at den klinger en oktav over den almindelige tværfløjte. Den har altså en højere tone, da dens opbygning er mindre.

Altfløjte

Derudover har vi også altfløjten, som klinger en kvart under den normale tværfløjte.

Basfløjte

Sidst men ikke mindst har vi en basfløjte, som klinger en oktav under tværfløjten. Både alt- og basfløjten er større end den almindelige tværfløjte. Basfløjten er størst, og producerer derfor også den dybeste lyd af dem alle.

Spilleteknik

Lyden på en tværfløjte frembringes ved at blæse luft ind i den skarpe kant på blæsehullet. På den måde vibrerer luftstrømmen igennem fløjtens krop. Det er primært luftstrømmens vibration der er den primære lydkilde, men også selve fløjtens vibration spillere ind i det klangmæssige billede. Det er derfor at materialevalget er vigtigt når vi snakker tværfløjter. En tone på tværfløjten ændres mest af alt ved at tildække et bestemt antal huller. Men også ændring af fløjtens vinkel i forhold til munden, og en lille yderligere række af små justeringer spiller ind. De sidste er særligt for at få fløjten til at intonere korrekt, så de hverken intonerer en smule under, eller en smule over.

Der er flere teknikker som kan bruges, for at skabe en særlig form for dynamisk spil. Herunder legato, hvor tungen ikke tages i brug når der skiftes tone og staccato, hvor luftstrømmen stoppes i takt af tungen kun efter man er gået i gang og sidst vibrato hvor mellemgulvet bruges til at sætte luften i svingninger. Når man spiller på fløjten, bruges der nogle forskellige lyde, som hjælper på forskellige måder. Når man eksempelvis vil spille hurtigt, bruges det som kaldes for dobbelt- eller trippelstød. Disse udnytter, at tungen ved at frembringe en k-lyd, stopper luftstrømmen såvel som ved t-lyden, som oftest bruges. I nyere tid bruges også andre teknikker såsom flatter tunge, hvor man ruller med tungen, der giver en snurrende eller summende lyd. Derudover kan man også spille flere end en tone ad gangen, (multiphonics), hvis man bruger alternative greb og blæseteknikker.

Også øvelses- og opvarmningsteknikker findes. Her kan vi tale om whistle toner. Disse toner frembringes ved at tage et greb for en tone en oktav højere, og meget afslappet blæse, så den næsten får en hylende lyd og effekt. Ligeledes kan man faktisk spille uden overhovedet at blæse. Hvis man klappeer klapperne i rigtigt hårdt, så fremtvinger man faktisk en tone næsten identisk til den man ville have spillet, hvis man havde blæst og samtidig trykket klappen ned.

Det er vigtigt at man holder rigtigt på fløjten. Dette har to formål. Først at støtte og simplificere luftstrømmen til instrumentet, og dernæst at beskytte kroppen imod skader. Da tværfløjten af natur holdes i en meget unaturlig og irritereende stilling i forhold til andre instrumenter, er særligt den anden del yderst vigtig for folk der spiller meget på fløjte. Skuldre og arme skal gerne være så afslappede som overhovedet muligt, så man ikke pådrager sig ubekvem og i værste tilfælde skader ved at spille på instrumentet. Ligeledes skal knæene gerne være let bøjede, således at knæene ikke bliver overstrakte, og man syrer til i benene.

Valg af tværfløjte

Når man skal ud og investere i sin første tværfløjte, er det vigtigt først og fremmest at gøre sig klart hvilken type materiale den skal bestå af. Det er kun logisk at tværfløjter i ædelmetaller er noget dyrere end tværfløjter i for eksempel messing.

Når det så er sagt, så er der stadig et hav af muligheder i en overkommelig pris. Hvis man er i tvivl om hvilken type metal man godt kan lide lyden af, så kan det anbefales at gå på YouTube og lytte til nogle forskellige eksempler, så man ved hvad man mest er til selv.

Derefter skal man så til det, det virkeligt gælder om: Købe instrumentet. Når det kommer til tværfløjter, vil vi anbefale at man tager til sin lokale musikforretning. Tværfløjter er, trods deres udseende, meget komplicerede instrumenter, som består af en masse forskellige dele, som alle er meget vigtige at få med og huske. Derfor kan man i sin lokale forretning få tilfredsstillende vejledning af en medarbejder, som ydermere kan forklare om instrumentet, og give råd i forhold til hvad man skal være opmærksom på, og hvilke muligheder man har. Akkurat den samme vejledning kan du få hos en webshop, og det er faktisk nemmere med vejledning online.

Begynder tværfløjter er typisk meget overkommelige i prisen, og de fleste mærker kan anbefales. Ønsker man at købe brugt og spare lidt penge, så anbefales det, at man har en kyndig med. Dette kunne være ens fløjtelærer, eller en ven som har forstand på instrumentet. Her er det vigtigt at I kigger på, om instrumentet skulle have nogle former for skader eller mangler. Husk på, at tværfløjten består af mange dele, og hver og en er essentiel for at den er spilbar. Ofte sælger folk brugte tværfløjter, som har ligget i en kælder og ikke er blevet spillet på i mange år. De har ofte selv ikke forstand på instrumentet, og i årenes løb er nogle af delene blevet væk. Sørg derfor for, at alle dele er til stede og at den spiller og lyder som du ønsker. Hvis du kan skrive tjek til at alt dette, så er det bare om at købe den, og komme i gang med at spille på instrumentet! Og det kan kun gå for langsomt!

Hvilket mærke tværfløjte skal du købe?

Er du på jagt efter den perfekte tværfløjte, men føler dig usikker på, hvilket brand du skal vælge? Denne video dykker ned i, hvad der gør en tværfløjteproducent god og hvordan du finder det rette instrument, der passer til dine behov og din spillestil. Videoen er lavet med indsigter fra erfarne musikere og instrumentbyggere, som deler deres ekspertviden og giver dig råd til, hvad du skal lægge vægt på, når du skal investere i en ny tværfløjte. Du får en omhyggelig gennemgang af de forskellige producenter, materialer og design, og det kan jo forberede dig på at tage det bedste valg, når du skal købe en tværfløjte. Videoen kan ses herunder.

FAQ - Ofte stillede spørgsmål

Hvilke tværfløjter anbefales til begyndere?

For begyndere er det vigtigt at vælge en tværfløjte, som er let at spille på og som har en god intonation. Vi har testet og fundet de bedste modeller for nybegyndere og øvede, som du kan se her på siden.

Hvordan tester vi tværfløjter?

Tværfløjter evalueres på tonekvalitet, byggematerialer (sølv, nikkel, guld), mekaniske funktioner (klapmekanismer og fodstykker), spilbarhed samt prisklasse. Disse faktorer afgør, hvilke tværfløjter der kommer med på vores bedst i test liste.

Hvilken tværfløjte er bedst for viderekomne?

Viderekomne fløjtenister vil oftest søge en tværfløjte med avancerede mekanismer og en bedre kvalitet af materialerne. Vi hjælper dig med at finde de bedst egnede modeller på tværs af prisniveauer, som tilgodeser dig med et avanceret repertoire.

Hvad skal jeg overveje, når jeg vælger en tværfløjte?

Overvej materialer, om fløjten har lukkede eller åbne klapper, og om den skal være med C- eller B-fod. Alle disse faktorer har indflydelse på fløjtens klang og spilbarhed, som vi dykker ned i, her på siden.

Hvordan vedligeholder jeg min tværfløjte?

Regelmæssig rengøring og vedligeholdelse er essentielt for at bevare din tværfløjtes kvalitet. På vores side finder du vejledning i korrekt vedligeholdelse af din fløjte.

Hvor meget skal jeg forvente at bruge på en kvalitetstværfløjte?

Priserne spænder bredt fra omkring 3.000 kr. til over 40.000 kr. for professionelle modeller. En god studiemodel kan fås for omkring 5.000-10.000 kr., hvor investering i kvalitet ofte betaler sig.

Kilder

Min grundige analyse af tværfløjter har til formål at give dig et klart og pålideligt grundlag for at vælge det rette instrument. I min research har jeg lagt vægt på at hente viden fra en bred vifte af kilder for at sikre en alsidig og nuanceret bedømmelse af de forskellige modeller. Jeg har dykket ned i faglitteratur, konsulteret professionelle fløjtenister, sammenholdt produktanmeldelser fra musikmagasiner og undersøgt brugerfeedback fra forskellige musikfora. Alle disse elementer har bidraget til de endelige konklusioner i min test. Se de specifikke kilder, jeg har anvendt, her:

Flutes er et medie der skriver om alt, hvad der har med fløjter at gøre, lige fra nyheder og anmeldelser til dybdegående artikler og undervisning. Siden er etableret af den anerkendte britiske musikbutik, Just Flutes, og blev i sin tid etableret med formålet om at inspirere og oplyse fløjtenister på alle niveauer.

Vi anvender ofte deres anmeldelser og artikler fra flutes.com som fundament for vores egne tests og vejledninger. Derved kan vi tilbyde vores læsere en rig og alsidig forståelse for de nyeste tendenser, udstyr og teknikker inden for tværfløjter. Mediet skriver faktisk også om andre instrumenter, så vi bruger dem også i andre henseender.

Ved at trække på deres omfattende viden og ekspertise, sikrer vi, at vores indhold ikke kun er aktuelt, men også af højeste kvalitet. Besøg deres hjemmeside her.

Flute Center er en anerkendt amerikansk musikbutik, som udelukkende sælger blæseinstrumenter. De tilbyder dybdegående anmeldelser, vejledninger og tips til fløjtenister på alle niveauer.

Vi anvender primært deres detaljerede produktanmeldelser og vejledninger som en kilde til inspiration for vores eget indhold.

Dette giver os mulighed for at øge vores artiklers kvalitet ved at inkludere ekspertvurderinger og anbefalinger, hvilket sikrer, at du som læser får adgang til den bedste information

Besøg deres hjemmeside her.

American Songwriter er et anerkendt musikmedie, som har været en central kilde til inspiration og viden om sangskrivning og musikproduktion, siden det første gang så dagens lys i 1984.

Vi henter ikke blot inspiration fra deres omfattende artikler og interviews, men anvender også deres indsigt til at udvide vores egne anmeldelser og indhold. Det gør at vores indhold ikke alene er relevant og aktuelt, men også fyldt med dybdegående viden og forskellige perspektiver.

Besøg deres hjemmeside her.

Sound On Sound er et førende internationalt magasin dedikeret til musikproduktion, lydteknik og teknologi, som startede i 1985. Magasinet er kendt for dets dybdegående anmeldelser, tekniske vejledninger og interviews med branchens eksperter, hvilket gør det til en kanon god kilde for både amatører og professionelle inden for musikverdenen.

Sound On Sound’s omfattende artikler om musikudstyr og -software er en vigtig ressource for os, da vi bruger dem til at supplere vores eget indhold med. Dette er med til at give vores læsere en bredere og mere detaljeret analyse og undersøgelse af de seneste tendenser og produkter. Magasinets fokus på kvalitet sikrer, at informationerne er både troværdige og nyttige.

Besøg dem her.

Sound Technology Ltd er en stor distributør og leverandør af musikudstyr og -instrumenter, som har været i branchen siden 1978. Virksomhedens kerneopgave er at levere kvalitetsudstyr til musikere og lydteknikere, hvilket spænder fra professionelle lydsystemer til musikinstrumenter og studieudstyr.

Vi anvender ofte deres produktinformationer, analyser og tekniske specifikationer, når vi selv foretager undersøgelser eller tester produkter. Det underbygger gør vores analyser og gør, at vores indhold fremstår soleklart og samtidig også troværdigt. Besøg deres hjemmeside her.

Forfatter