Violinen er hjertet i mange musikstykker og det er vigtig at vælge den rette, som passer til både din spillestil og erfaring. En god violin skal have en rig tone, være velafbalanceret og være korrekt bygget.
I denne test har Musik247, i samarbejde med Elvira Meyer, analyseret en række violiner for at finde frem til dem, der lever op til vores strenge kriterier om kvalitet og komfort. Læs med herunder og find ud af, hvilke violiner, der er de bedste på markedet nu.
Vores anbefalede produkter, baseret på grundig analyse og primært eksterne tests, er fra partnere og dermed kan indholdet betragtes som reklame. Forstå partnerskabernes indflydelse her.
Annonce
Vores team består af musikeksperter, herunder uddannede musiklærere, lydteknikere, musikere, producere, og specialister i musikudstyr. Vi har nøje gennemgået, udvalgt og vurderet en lang række populære produkter fra både velkendte og relativt ukendte brands for at skabe en troværdig og komplet undersøgelse. Disse produkter er tilgængelige via vores samarbejdspartnere, som vi henviser til gennem knapper, pristabeller og lignende. Vores produktanbefalinger er baseret på en omfattende evaluering af produktet, men vores partnerskaber kan påvirke udvælgelsen af produkter her på siden.
Vi vurderer og sammenligner produkter baseret på følgende kriterier:
Disse kriterier vejes op mod produktets pris og kvalitet, og vi fremlægger vores subjektive vurderinger og anbefalinger til dig som læser. Det er vigtigt at bemærke, at vores undersøgelser ikke udgør en rangliste over markedets bedste produkter, men snarere en dybdegående gennemgang.
Vores priser som “Bedste i test”, “Bedste billige”, “Bedste premium”, “Bedste til et specifikt formål” osv. er individuelle vurderinger baseret på vores research og analyse på det givne tidspunkt. Vi anvender de førnævnte kriterier til at hjælpe dig med at træffe det bedste valg ud fra dine behov.
Som violinist med mange års erfaring har jeg haft den fornøjelse at spille på et bredt udvalg af violiner, og jeg har dermed en dyb forståelse for instrumentet. Lydkvaliteten er afgørende for enhver violinist, og en fremragende violin skal kunne producere en varm, fyldig tone med klarhed i hver node. Derudover er spilbarheden/komforten vigtig. Instrumentets hals og strenge skal være behagelige at håndtere, så du kan udtrykke musikken uden begrænsninger. Komfort er også væsentlig, eftersom violinister ofte øver i flere timer af gangen, og det er derfor centralt, at violinen har en god vægt og balance.
På denne side vil vi dykke ned i violinen som instrument. Vi kommer til at tale om alt fra træsorter og deres indflydelse på lyden, til strukturelle aspekter som strenge, gribebræt og violinens krop. Vi skal også diskutere vigtigheden af buekvaliteten og hvordan hårets spænding og fleksibilitet påvirker spilleteknikken. Derudover berører vi emner som tilpasning af hage- og skulderstøtte for at sikre optimal spillestilling og komfort. I vores gennemgang vil vi inddrage ekspertviden, håndværkermæssige detaljer og erfaringer fra andre violinister. Vores mål er at give dig den indsigt, der skal til, for at du kan vælge eller opgradere til den violin, der bedst passer til dine behov og ambitioner. Lad os sammen finde den violin, der er bedst til dig.
Der har igennem tiderne været yderst meget prestige forbundet med det at spille violin. Og som sagt er violinen utrolig kendt. Det er af denne grund nok heller ikke tilfældigt, at violinen er det instrument efter klaveret, som der er skrevet allermest noder (og dermed musik) til. Violinen er et strygestrenginstrument med 4 strenge, som modsat f.eks. guitaren er stemt i kvinter. Hhv. G, D1, A1 og E2. A-strengen er det man kalder for kammertonen, og det er også derfor at soloviolinisten blandt andet bruges i et symfoniorkester, til at stemme de andre instrumenter ud fra. Violinen er del af strygerfamilien (som også består af viola eller bratsch, cello og kontrabas) og er sopraninstrumentet indenfor denne familie. Ordet violin stammer fra italiensk, hvor det betyder et lille strengeinstrument, hvilket også giver fin mening med tanke på størrelsen af instrumentet, samt hvordan den stemmer. Violinen er typisk forbundet med den klassiske musik, men det er en skrøne at tro, at den kun kan bruges til dette. Der er også en lang og stolt tradition indenfor violinmusik i jazzen, folkemusik og den symfoniske rockmusik. Trods violinen er til stede ved begge dele, har den meget forskellige roller og traditioner.
Violinen som vi kender den i dag, er et meget gammelt instrument. Den blev opfundet i Italien omkring år 1550 og blev videreudviklet igennem de næste cirka 200 år til det vi kender den som i dag. Det var særligt violinbyggere såsom Andrea Amati, Nicolo Amati, Antonius Stradivarius og Giuseppe Guarneri som var pionererne indenfor udviklingen af bygningen af disse instrumenter. Nogle af deres violiner eksisterer stadig den dag i dag, og er af mange set som de bedste violiner i verden. Mange mener, at ingen siden er kommet i nærheden af at skabe en så godt klingende og spilbar violin. Disse violiner kan koste mange millioner kroner.
Siden da har violinerne dog også ændret sig. Det mest nævneværdige er for at kunne spille store koncertsale op (violinen er et akustisk instrument). De er så at sige blevet udviklet yderligere, alt efter hvad behovet har været. De tidligste strengeinstrumenter som man kender til, blev anslået. Det vil sige, at de blev spillet med fingrene. Disse instrumenter mener man stammer fra Centralasien, fra lande såsom Mongoliet. Violiner bliver derimod slået af, ved at en bue spiller på strengene. På buen sidder nogle hestehår, som stryger imod violinens strenge. Dette kunne også give anledning til at tro, at denne teknik stammer fra Mongoliet, da mongolerne var kendt som et rytterfolk, hvor hesten spillede en central rolle. Det er altså de instrumenter fra Centralasien som har spredt sig. Og da de igennem vigtige handels ruter er kommet til Europa, har de yderligere udviklet sig, til det vi i dag kender som violinen.
Særligt den arabiske rebec har været til stor inspiration for violinbyggerne. Den ældste violin vi i dag kender til, blev lavet i år 1555. Tidligere har man også dokumentation på violiner, men disse havde kun 3 strenge. Den moderne violin har 4, og derfor var udgaven fra år 1555 den første af sin slags. Den blev hurtigt meget populær blandt folk i alle samfundslag, og i år 1560 bestilte den franske kong Charles IX 24 eksemplarer. Den ældste eksisterende violin i verden, er en af disse 24 violiner, som blev bygget i år 1560. I slutningen af 1700-tallet ændredes formen og krumningen af violinen igen. Dette skete for de fleste ældre instrumenter. Dog har man siden da efterstræbt at komme tilbage til de gamle violiners form, da det ses som det ypperste inden for klang.
En almindelig violin er bygget op omkring en topplade i gran (også kaldet dækket), sider, bagplade, hals og et hoved af ahorn. Dertil også en hagestøtte, som er placeret på bunden af violinen, som sikrer, at musikeren kan hvile sin hage under spil, uden ubehag.
Halsen kan være i forskellige materialer, men er oftest lavet i ahorn. Bagpå er den ulakeret, hvilket betyder, at musikeren nemmere kan spille, uden at der skabes friktion. På billigere violiner er det ofte et stykke billigere træ disse er lavet af. Ibenholt er en favorit når det kommer til violinbygning. Dette er fordi ibenholt er et utroligt hårdt materiale. På denne måde er violinen meget standhaftigt i forhold til slitage, og den kan derfor holde til de knobs, der helt automatisk vil komme over årene.
Modsat eksempelvis guitarer, er hele violinen sat sammen med lim, som er lavet på dyrehud. Ideen bag dette er, at det kan opløses, da det er vandbaseret. Dette er meget smart, når en violin skal repareres, da man derved kan skille violinen ad, uden at ødelægge træet. En svagere lim bruges til de dele, man oftere skifter og/eller tager af. Sadlen kunne være et eksempel på netop dette. Stolen er et lille stykke der ofte er af ahorn. Dette stykke er meget præcist skåret, og fungerer som nederste kontaktpunkt for strengenes vibrationslængde. Herfra overfører vibrationerne fra strengene til selve violin kroppen. Inden under stolen finder man stemmestokken. Både denne og stolen er modsat de andre dele ikke limet fast, men sidder derimod i spænd. Stemmestokken overfører svingninger fra dækket til bagpladen, og den er uhyre vigtig for instrumentets klang.
De fleste violiner er typisk bygget af den samme mængde træ, men der kan alligevel forekomme forskelle. Violinbyggeri er så utroligt fin en kunst, at selv en lille millimeters afvigelse har stor betydning for lyden af instrumentet. Af selv samme grund er det så godt som umuligt at lave to violiner, som lyder ens. Det er altså en meget fin kvalitet og kunst at bygge en violin, som på ingen måde er simpel. Der findes også el-violiner, som typisk er bygget ud af kulfiber i stedet for træ. Dette gør den også lettere, og giver den en meget anden type klang end de akustiske. Derudover for at gøre den elektrisk, er der også tilkoblet et pick-up system, som fanger strengenes vibrationer, og videresender dem som elektrisk signal, til enten en forstærker, eller til et musikanlæg. Man kan dog også montere en lille mikrofon på akustiske violiner, hvis man har brug for, at lyden forøges.
En normal violin er en højrehåndsviolin. Dette vil sige at buen holdes i højre hånd, og violinen placeres på venstre skulder (eventuelt med hjælp af en skulderstøtte), og venstre hånd spiller på strengene. Der findes også venstrehånds violiner, men de er typisk meget dyrere. Er man helt begynder anbefales det at spille på en højrehåndsviolin. Også selvom man er venstrehåndet. Man kan sagtens tilvænne sig det – særligt når man er helt på instrumentet. For at spille på violinen har man to muligheder. Enten stryger man strengene med buen. Dette kaldes for arco. Eller også vælger man at knipse strengene med fingrene. Dette kaldes for pizzicato.
Modsat f.eks. en guitar, så har en violin ingen bånd. Dette betyder at det er svært at intonere på en violin i forhold til en guitar. Det kræver derfor mange timers øvelse at lære, hvor man præcist skal sætte fingrene på violinen, så man er sikker på, at man får en helt ren og korrekt tone. På et tidspunkt har violinisten gjort det så mange gange (og fejlet), at hun/han helt intuitivt tager den korrekte tone. Begyndere brugere typisk tapestykker for at hjælpe, men der går som regel ikke længe, inden det er overflødigt.
Vibrato er en af de mest almindelige teknikker indenfor violin-spil. Det er en teknik, hvor man kombinerer venstre hånd og arm. Violinisten vibrerer let i arm og hånden, og derved bevæger fingerspidsen sig let og elegant fra side til side. Dette resulterer i, at tonen ændrer sig en ganske lille smule. Typisk vibreres der nedad, da den menneskelige hørelse altid hører den højeste tone som værende meloditone. Det vil derfor lyde falsk, hvis man vibrerer opad. Som udgangspunkt er klassiske musikere oplært med, at man altid skal lave vibrato ved lange toner. Dette kan skabe problemer, når de skal spille stilarter, hvor vibrato ikke er nær så fremtrædende – dette kunne f.eks. være i folkemusik.
Overtoner er en anden teknik, som violinister kan benytte sig af. Normalt trykkes strenge ned for at fremtvinge en tone. Ved overtoner, som det også antydes ved navnet, trykker musikeren let ovenpå strengen uden at trykke ned. Dette kan ikke gøres over alt på gribebrættet, men kun særlige steder. Disse steder lærer violinisten at kende. Det er de såkaldte svingnings punkter. Halverer man strengen vil en overtone lyde en oktav over strengens grundtone. En bestemt type af ”fløjteagtig overtone” kaldes for en flageolet, og er ofte blevet benyttet som en musikalsk gimmick i mange klassiske stykker.
Violinister er også meget kendt for at være ypperlige til at læse noder. De læser noder efter g-nøglen, og det er en fast del af den musikalske undervisning på violin, at man lærer dette. Der er flere grunde til dette. Først og fremmest er det for det mest basale: at vide hvilke toner man skal slå an. Men der er meget mere omkring noder. Noderne forklarer også musikeren, hvordan han eller hun skal spille tonerne. Det vil naturligvis betyde rytmik, men også dynamik. Alt efter hvilken dynamik der skal spilles efter, så bruger violinisten forskellige teknikker. Det kan være der skal spilles svagere eller kraftigere. Det kan være det skal være legato eller staccato. Der er simpelthen et hav af muligheder. Og særligt indenfor den klassiske musik er der tradition for, at man er meget tro mod den originale komponists tanker og følelser bag værket. Det er man i mindre grad inden for den rytmiske musik. Af samme grund står nodelæsningen ikke nær så stærkt inden for den rytmiske musik i forhold til den klassiske.
Først og fremmest: Når man skal ud og købe sin første violin, skal man være opmærksom på størrelsen. Børn skal typisk have en børne størrelse, hvilket vil sige en ¼ eller ½ størrelse violin. En god måde at afgøre det på, er ved at gå ned i ens lokale musikforretning, og prøve de forskellige størrelser. Der er ikke en bestemt størrelse til en bestemt alder – det kommer helt an på personens statur og bygning. Dog vil fordelingen normalt være at 1/8-størrelse passer til børn fra 3-5 år, 1/4-størrelse passer til børn fra 6-7 år, 1/2-størrelse passer til børn fra 8-9 år, 3/4-størrelse passer til børn fra 9-13 år. Folk over 18 skal dog som udgangspunkt altid have en fuldstørrelses violin – og børn over 13 år plejer også at bruge voksenstørrelse.
Når dette så er afgjort, er det næste skridt at få købt selve violinen. Her skal man overveje hvad det er man søger, og indenfor hvilket budget? Skal den bruges som hobby, eller har man måske en forventning om at violinspillet skal være mere seriøst? Typisk vælger folk en akustisk violin, men en el-violin er bestemt også en mulighed, hvis man er mere til f.eks. rockmusik.
Ofte er folk meget tøvende med at købe ældre instrumenter. Det skal man dog ikke være når det kommer til violiner. Der er bygget så mange violiner igennem tiderne, at man kan få et hav af ældre violiner til få penge. Mange synes faktisk også, at ældre violiner er bedre end nye. Dette er fordi de har haft en masse år til at blive spillet til. Træet har ligeledes fået lov til at sætte sig, og violinen har så at sige ”fundet sin endelige form”. Det farlige ved ældre violiner er til gengæld at de er gamle. Der kan have været reparationer, mangler og lignende som skal efterses af en tekniker. Dette koster også i sidste ende, men kan være en god investering, som samtidig også vil betyde at man har et overtruffet instrument til billigere penge end en ny. Er man bange for at gå denne vej, kan man naturligvis også gå ud og købe nyt.
Husk på at vi tilbyder gratis hjælp og rådgivning. Du kan kontakte os over mail, chat eller skrive en kommentar.
Ligeledes skal man også huske at købe en violinbue samt harpiks til buen. Uden disse redskaber kan man altså ikke spille på violinen. Derefter er der kun tilbage at prøve instrumentet, og så forhåbentlig få fundet sig sit drømme instrument, og komme i gang med violinspillet!
Har du nogensinde undret dig over, hvilken forskel prisen på en violin rent faktisk gør for lyden? Denne video illustrerer spændet mellem billige og dyre violiner og demonstrerer, hvordan prisen afspejles i klang og spilleegenskaber. Du vil få mulighed for at høre konkrete eksempler, der viser forskellen på en billig og dyr violin. Lær om materialernes, håndværkets og designets vigtighed for instrumentets endelige lyd. Få indsigt i, hvad der gør en dyr violin til en investering i lydkvalitet. Klik herunder for at se videoen.
For begyndere anbefaler vi violiner, der tilbyder en god balance mellem pris og kvalitet. Musik247 har nøje udvalgt og testet forskellige modeller til nybegyndere – se vores topvalg her på siden.
Priserne for kvalitetsstudie-violiner starter omkring 1.500 kr. og kan gå op til 10.000 kr. Til dette niveau finder du ofte gode instrumenter med den rette klang og komfort, og vi præsenterer de bedste valgmuligheder for budgettet her.
Vi tester violiner baseret på klang, håndværk, materialer (som f.eks. træsorter og finér), bespændthed, og tilbehør (f.eks. bue og etui). Derudover tager vi højde for instrumentets egenskaber for både nybegyndere og øvede spillere.
Du skal overveje violinstørrelse, træsorter, håndværkets kvalitet, og inkluderet tilbehør. Det er vigtigt, at violinen er tilpasset til din kropsstørrelse og spillestil – læs vores dybdegående guide for yderligere information.
Violinens fire strenge skal stemmes i intervallet kvinter – fra lavest til højest: G, D, A, E. Du kan bruge en elektronisk tuner eller en tuning-app til at hjælpe dig, og vi viser dig hvordan i vores step-by-step guide her på siden.
Regelmæssig rengøring med en blød, tør klud er essentielt for at holde din violin i god stand. For mere omfattende pleje, såsom at justere broen og udskiftning af strenge, anbefaler vi at se vores vedligeholdelsesguide eller konsultere en professionel violinbygger.
Mit mål her har været at give dig en grundig og ærlig vurdering af violiner gennem en omfattende analyse. Det har involveret at indsamle oplysninger fra en række pålidelige kilder, som omfatter kendte musikfora, anerkendte violinbyggere, professionelle violinisters erfaringer og anmeldelser fra musikbutikker. Jeg har desuden studeret data fra musikskoler og konservatorier for at forstå, hvad undervisere og studerende anbefaler. Herunder kan du finde de præcise kilder, jeg har brugt:
Higher Hz er et relativt nyt magasin, der specialiserer sig i alt inden for musikudstyr og -instrumenter. Siden deres etablering har Higher Hz formået at skabe et solidt ry inden for musikbranchen, takket være deres dybdegående anmeldelser, guides og artikler, som er skrevet af passionerede og kompetente musikere.
Hos musik247 skæver vi ofte over til Higher Hz for at få inspiration og blive klogere, når det kommer til det nyeste inden for udstyr og teknologi. Deres anmeldelser og guides kan hjælpe os med at forstå detaljerne i de produkter, vi vurdere og undersøger, og det giver os mulighed for at lave endnu mere velinformeret og troværdigt indhold. Samspillet mellem Higher Hz’s analyser og vores egne tests sikrer, at du som læser får adgang til informationer, som både er detaljerige og objektive.
Sound On Sound er et førende internationalt magasin dedikeret til musikproduktion, lydteknik og teknologi, som startede i 1985. Magasinet er kendt for dets dybdegående anmeldelser, tekniske vejledninger og interviews med branchens eksperter, hvilket gør det til en kanon god kilde for både amatører og professionelle inden for musikverdenen.
Sound On Sound’s omfattende artikler om musikudstyr og -software er en vigtig ressource for os, da vi bruger dem til at supplere vores eget indhold med. Dette er med til at give vores læsere en bredere og mere detaljeret analyse og undersøgelse af de seneste tendenser og produkter. Magasinets fokus på kvalitet sikrer, at informationerne er både troværdige og nyttige.
Besøg dem her.
MusicTech er et førende medie inden for musikproduktion, teknologi og innovation, der har rødder dybt forankret i musikindustrien. Siden sin etablering har MusicTech dedikeret sig til at dække de seneste nyheder, anmeldelser og vejledninger inden for musikteknologi, fra software og hardware til studieudstyr og -instrumenter.
Vi læner os ofte opad MusicTech for at hente dybdegående indsigt i det seneste udstyr, tendenser og teknikker i musikbranchen. Deres detaljerede anmeldelser og velskrevne artikler er en god måde at supplere og forbedre vores egne anmeldelser.
Besøg deres hjemmeside her.
Rolling Stone er et ikonisk og indflydelsesrigt medie inden for musik-, kultur- og underholdningsindustrien, der blev grundlagt i 1967 i USA. Magasinet er berømt for sin dybdegående dækning af musik, politik og popkultur, og har gennem årene været en vigtig stemme i kulturelle og sociale debatter. Rolling Stone er kendt for sine kritiske anmeldelser, eksklusive interviews med musikere og kunstnere samt banebrydende reportager.
Rolling Stone er kendt for sine skarpe og ofte banebrydende artikler, og mediet har introduceret nye kunstnere, trends og bevægelser. Deres anmeldelser og rankings, som f.eks. ‘De 500 bedste albums nogensinde’, bliver brugt som referencepunkter i industrien.
Vi har i vores arbejde på Musik247 anvendt Rolling Stones’ indsigter og vurderinger som inspiration og til at underbygge vores egne analyser og anmeldelser. Deres omfattende erfaring og kendskab til branchen har været meget vigtigt for at vi kan lave dybdegående og kvalitetsfyldt indhold.
Besøg deres hjemmeside her.
Guitar.com er en platform der skriver om alt, hvad der har med guitarer at gøre, lige fra nyheder og anmeldelser til dybdegående artikler og undervisning. Siden blev i sin tid etableret med formålet om at inspirere og oplyse guitarister på alle niveauer.
Vi anvender ofte deres anmeldelser og artikler fra Guitar.com som fundament for vores egne tests og vejledninger. Derved kan vi tilbyde vores læsere en rig og alsidig forståelse for de nyeste tendenser, udstyr og teknikker inden for guitarverdenen. Mediet skriver faktisk også om andre instrumenter, så vi bruger dem også i andre henseender.
Ved at trække på deres omfattende viden og ekspertise, sikrer vi, at vores indhold ikke kun er aktuelt, men også af højeste kvalitet. Besøg deres hjemmeside her.
Vi bruger cookies til at tilpasse vores indhold og annoncer, til at vise dig funktioner til sociale medier og til at analysere vores trafik. Vi deler også oplysninger om din brug af vores hjemmeside med vores partnere inden for sociale medier, annonceringspartnere og analysepartnere. Vores partnere kan kombinere disse data med andre oplysninger, du har givet dem, eller som de har indsamlet fra din brug af deres tjenester.