Kontrabassen er hjerteslaget i ethvert ensemble, lige fra jazz til klassisk musik. Det er vigtigt at vælge en kontrabas med en dyb resonans og en spilbarhed, der matcher dit niveau. Kvaliteten af træ og håndværk har stor betydning for instrumentets lyd og holdbarhed. Her på Musik247 har vi i samarbejde med Elvira Meyer testet en række kontrabasser. Se de bedste herunder.
Vores anbefalede produkter, baseret på grundig analyse og primært eksterne tests, er fra partnere og dermed kan indholdet betragtes som reklame. Forstå partnerskabernes indflydelse her.
Annonce
Vores team består af musikeksperter, herunder uddannede musiklærere, lydteknikere, musikere, producere, og specialister i musikudstyr. Vi har nøje gennemgået, udvalgt og vurderet en lang række populære produkter fra både velkendte og relativt ukendte brands for at skabe en troværdig og komplet undersøgelse. Disse produkter er tilgængelige via vores samarbejdspartnere, som vi henviser til gennem knapper, pristabeller og lignende. Vores produktanbefalinger er baseret på en omfattende evaluering af produktet, men vores partnerskaber kan påvirke udvælgelsen af produkter her på siden.
Vi vurderer og sammenligner produkter baseret på følgende kriterier:
Disse kriterier vejes op mod produktets pris og kvalitet, og vi fremlægger vores subjektive vurderinger og anbefalinger til dig som læser. Det er vigtigt at bemærke, at vores undersøgelser ikke udgør en rangliste over markedets bedste produkter, men snarere en dybdegående gennemgang.
Vores priser som “Bedste i test”, “Bedste billige”, “Bedste premium”, “Bedste til et specifikt formål” osv. er individuelle vurderinger baseret på vores research og analyse på det givne tidspunkt. Vi anvender de førnævnte kriterier til at hjælpe dig med at træffe det bedste valg ud fra dine behov.
Min erfaring med kontrabassen har givet mig mulighed for at undersøge og analysere mange forskellige instrumenter. Derfor har jeg også en god forståelse for at skille skidt fra kanel. En kontrabas skal først og fremmest have en rig og fyldig lyd, der kan trænge igennem i et orkester eller i en jazzkvintet. Dernæst er spilbarheden/komforten vigtig, hvor strengenes højde, gribebrættets glathed og bassens samlede ergonomi alle er faktorer, der er afgørende for musikerens udtryk og udholdenhed.
På denne side vil vi gå i dybden med kontrabassen. Vi vil diskutere dens konstruktion og de materialer, der anvendes. Heriblandt træsorterne til brugt til at bygge kroppen og valg af strenge, som alt sammen har stor indflydelse på instrumentets klang og spilbarhed. Vi vil også kigge på forskellige størrelser og typer af kontrabasser og hvordan dette påvirker lyden og anvendeligheden i forskellige musikalske sammenhænge. Desuden vil vi se på, hvordan vedligeholdelse og korrekt håndtering kan forlænge dit instruments levetid og bevare dets kvalitet.
Vi skal berøre vigtigheden af en god bue, hvis du spiller med bue, og hvordan forskellige buer kan påvirke lyden og spillestilen. Vi vil også undersøge, hvordan moderne forstærkningsteknikker og mikrofoner kan integreres med dit akustiske instrument for at performe ved liveoptrædener. Denne information er baseret på min egen viden samt ekspertanmeldelser, dybdegående research og feedback fra kontrabassist på alle niveauer.
Kontrabassen daterer helt tilbage til det 15. århundredes Italien, hvor den oprindeligt var kendt under navnet, bas violin. Tidligere så instrumentet anderledes ud, og formen var ikke helt, som vi kender den i dag. Tiden gik dog, og ligesom med alle andre instrumenter udviklede kontrabassen sig over tiden. Og til sidst blev den til det, vi nu er vant til at se på scener og i øvelokaler.
Oprindeligt havde en kontrabas blot 3 strenge, men nu til dags har den 4 ligesom elbassen. Som det eneste instrument i viol familien (cello, bratsch) er den ikke stemt i kvinter, men derimod stemt i kvarter. Altså ligesom guitarer og elbasser. På grund af den forskel, og det faktum at kontrabassen ikke udformningsmæssigt er helt ens med de andre instrumenter i viol familien. – Så hersker der tvivl, om den i virkeligheden er et helt andet instrument for sig. Det vil altså betyde, at den ikke skulle kategoriseres som et instrument i viol familien, og dette diskuteres stadigvæk blandt historikere og entusiaster. Kontrabassen har faktisk flere ligheder med gambefamilien, og derfor mener mange, at det er kontrabassens retmæssige familie.
Kontrabassens anatomi og opbygning er faktisk relativt simpel. Det kommer ellers til manges overraskelse, da den er så stor og mystisk på en scene. Lad os se lidt nærmere på de dele en kontrabas indeholder.
Kroppen er den del på bassen, som man typisk først får øje på. Det er det store hule stykke træ, hvorfra al lyd kommer igennem. En kontrabas’ krop er typisk lavet ud af to stykker træ, men kan nogen gange ses lavet ud af ét stykke træ ved dyrere modeller. Det mest karakteristiske ved bassens krop (og blandt andet en årsag til at man kategoriserer den som en af viol familien), er f hullerne. Der sidder typisk en af disse på hver side af strengene, og disse huller er navngivet således, da de har en f form. I hullerne er der direkte åbent ind til kroppens udhuling, og det er herigennem, at lyden naturligt forstærkes. Det er det, som kaldes for resonans huller i fag terminologi. På midten af kroppen ses det, som kaldes for broen. Modsat elektriske basser er denne meget høj på en kontrabas. Herpå sidder strengene i spænd, og i og med at den er så høj, bliver strengenes action (strengenes højde fra gribebrættet) højere, og der skal derved bruges flere kræfter til at trykke strengene ned. Dette er en klar forskel fra en el bas og kontrabas. – Og det kræver noget tilvænning at spille på kontrabas, selvom man måske mestre en elbas. Dog har vi muskler i fingrene. Så med lidt gå-på mod og en frisk omgang øvelse, så bliver det intet problem 🙂
Strengene på en kontrabas starter allerede i bunden af kontrabassen. Her ser vi det, som på engelsk hedder et tailpiece. Herpå sættes strengene fast, og det er her, man starter, når man skal have et nyt sæt strenge på sin bas. Man kan også kende det på kroppen, da den ude i hver side har to c former. Hver spids af disse kaldes for violin corners (violin hjørner). Den del af kroppen over violin hjørnerne kaldes for overkroppen, hvorimod at den del af kroppen under violin hjørnerne logisk nok kaldes for underkroppen. Man vil hurtigt lægge mærke til at modsat en el bas, så runder kroppen en smule ud foran og bagpå. Den er derfor ikke helt flad, ligesom den er på en elbas.
Halsen er den tynde del på bassen, hvorpå størstedelen af strengene befinder sig. Halsen er betegnelsen for hele det lange og forholdsvis tynde stykke træ, der strækker sig fra kroppens top og opefter. Mange kender enten ikke, eller misforstår forskellen på halsen og gribebrættet. Gribebrættet er det tynde stykke træ, som er påsat halsen, hvorpå bassisten placerer sine fingre. Gribebrættet er derfor blot en lille del på det øverste lag af halsen. På gribebrættet finder man det, som kaldes for båndene. På el basser (på nær båndløse) er der det, som man rent faktisk kalder for bånd. Det metal stænger, som er skåret ned i gribebrættet. Når bassisten trykker strengene ned, bliver strengen forkortet eller forlænget, og tonen ændrer sig rent. Disse metal bånd gør, at bassen intonerer perfekt (ikke spiller en smule skævt). Dette er der ikke på en kontrabas, og det er derfor faktisk en smule forkert, at tale om bånd på en kontrabas.
Ligesom på en violin er det bassistens eget job at trykke strengene ned det rigtige sted for at fremtvinge den korrekte tone. Det kan være vanskeligt for nybegyndere, da tonen bliver en smule skæv, hvis man ikke rammer det helt rigtige sted. Men man lærer det hurtigt. Det er tit det, en nybegynder træner mest på i starten. Oftest er der, på siden af halsen, også tegnet streger med hvid, for at indikere hvor båndet ville have været, hvis det eksisterede. Det kan bassisten så bruge til at navigere efter og derved lettere finde den rigtige tone. Det ses typisk på nyere og billigere (begynder) kontrabasser, samtidig med at det er meget unormalt på gamle samt dyrere basser.
Hovedet er den sidste del af bassen. Hovedet er det store stykke træ i toppen, hvorpå strengene ender. Mellem halsen og hovedet er der også påsat en saddel. Sadlens job er, at sørge for at strengene ikke hopper rundt, men er spændt konstant fast. Sadlen er typisk lavet ud af plastik (i tidligere dage også i materialer som elfenben), som har en dyb rille, hvori hver streng indsættes. På hovedet slutter strengene, og det er også her, hvor strengene stemmes. På hver side ses 2 mekanikker, som kaldes for stemmeskruer. Strammes disse, spænder man strengene og tonerne bliver højere. Hvis man modsat løsner for disse skruer, bliver tonerne dybere. Af den grund ser bassister stå og skrue mellem numre. Det er altså ikke for at bruge tid eller for ikke at kigge på publikum, men derimod for at sørge for at instrumentet stemmer rent.
Der findes flere måder og teknikker, som man kan bruge, når man spiller kontrabas. De to mest almindelige teknikker kaldes for arco og pizzicato. Arco er en teknik, hvor man stryger strengene med en bue. Det er den mest brugte teknik for kontrabassister inden for klassisk musik.
Der findes forresten to typer buer. Den franske bue og den tyske bue. Den franske bue har samme greb, som buerne i de andre instrumenter i violin familien. Den tyske bue giver dog et mere fast greb. Den tyske bue er samtidig også kortere end den franske.
Pizzicato er en teknik, hvor strengene plukkes med fingrene (eller plekter på en el bas). Denne teknik er uden tvivl den mest brugte i rytmisk musik, hvor arco teknikken sjældent forekommer, og som regel kun i ambiente stykker af musik. Pizzicato teknikken udføres oftest med to fingre – pegefingeren og langefingeren. Dog kan det ske, at en bassist skifter mellem pege-, lange- og ringefingeren for derved at kunne spille hurtigere. Det ses ofte i bas soloer, hvor musikanten ofte laver længere og hurtigere løb. Ved at bruge 3 i stedet for 2 fingre har man bedre tid til at skifte imellem fingrene.
Den sidste og mere moderne teknik kaldes for slap. Den bliver hyppigt brugt i funk genren. Slap betyder at slå, og det er i virkeligheden også det, man gør. Man bruger fladen af fingeren (typisk tommelfingeren) til at slappe. Så i stedet for at plukke strengen slår man til den med fladen. Det skaber en helt bestemt lyd. Denne lyd kan nok bedst beskrives som en klik lyd, efterfulgt af den normale tone. Denne teknik er ikke så brugt på kontrabasser, men det sker, at den bruges i ny og næ. Særligt i god gammel rock n’ roll og mere moderne eksperimenterende jazz.
Basser, og særligt kontrabasser, kan være svære at købe som førstegangskøber. Der er nogle helt bestemte faktorer, som man skal tage stilling til, men samtidig er der også nogle mere diffuse faktorer, som er op til køberen selv. Jeg kan derfor komme med en masse råd, men i sidste ende skal man også selv tage nogle valg.
Lad os starte med de helt gængse krav som skal være i orden, når man kaster sig ud i et køb af en kontrabas. Bassen skal være i orden. Det er mest vigtigt, hvis du køber brugt. Køber du din første bas ved en forhandler, har du naturligvis garanti på den. Køber du derimod hos en privat, så sørg for at kigge den igennem. Er der nogle steder på bassen, som har set bedre dage? Er der dele, som måske mangler? Hvordan har sælger passet på instrumentet, og har der været flere ejere inden ham? Det er spørgsmål, som burde været meget lige til. Har man en basal viden omkring, hvad der er på en kontra bas (se anatomi delen), så kan man hurtigt tjekke at alt dette er, som det skal være. Ofte er det en fin ide at købe brugt. De fleste instrumenter har det med at lyde bedre efter en del år. Man siger, at instrumentet er blevet spillet til. Der er en del at spare ved at købe brugt, og skulle man fortryde, og ønske at sælge instrumentet videre, så taber man ikke særligt meget ved at købe brugt i stedet for nyt. Men man kan også blive snydt af sælger. Jeg anbefaler altid at købe nyt.
Når alt dette så er på plads, skal man ind på de mere personlige punkter. Først og fremmest skal man føle og lytte sig frem. Husk på at det langt fra altid er den dyreste og ældste bas, som lyder bedst. Prøv derfor, hvis muligt, en masse forskellige. Jo flere du prøver, jo bedre en fornemmelse får du af, hvilken bas der passer dig bedst. Spil lidt på den – uanset om du kan spille bas eller ej. Hvordan føles streng højden? Hvordan synes du lyden er på bassen? Er dens look noget, der tiltaler dig? Alt dette skal man tage højde for. Det er ikke et krav eller nødvendigt at tage ud og prøve bassen, inden du køber den. Hvis du køber et nyt instrument, vil du ofte have mulighed for at høre lydeksempler. Derudover vil jeg også vise dig nogle af markedets bedste kontrabasser. – Og dem kan du være sikker på er gode.
Husk også på at instrumenter generelt er billigere at købe over nettet. Prisen er ofte 20% lavere og i nogle tilfælde helt op til 50%. Du kan derfor med fordel købe din kontrabas på en webshop.
Står du overfor at investere i en kontrabas, men er usikker på, hvad du skal være opmærksom på? Denne video fremhæver de vigtigste faktorer, du skal tage højde for, før du køber en kontrabas, så du kan sikre, at du træffer det rette valg ift. dine behov. Det er eksperter i kontrabassen som giver informationen, og de deler deres bedste råd til valg af instrumentet. Heriblandt finder du information om kvalitet, størrelse og lyd, og dette vil hjælpe dig med at føle dig godt forberedt til dit køb. Se videoen herunder.
Kontrabassen er det største og dybest klingende strygeinstrument i klassisk og jazzmusik. Den bruges både til at spille melodilinjer og til at give rytme og bund i et ensemble.
Vi har testet en række kontrabasser og fundet frem til de bedste modeller. Resultaterne afhænger af instrumentets kvalitet, klang og håndværk. Find testvinderne præsenteret her på siden.
Kontrabasser vurderes ud fra flere parametre: kvaliteten af træet, håndværket, lydens dybde og klarhed, samt instrumentets generelle spilbarhed.
Prisen for en god kontrabas varierer meget og kan starte fra omkring 5.000 kr. for en begyndermodel, mens professionelle instrumenter kan koste over 50.000 kr. Valget skal afpasses efter niveau og behov.
Regelmæssig rengøring med en tør klud og omhu ved strengeudskiftning er vigtig for at vedligeholde din kontrabas. Yderligere vedligeholdelsestips finder du på vores side.
At starte på en musikskole er en god mulighed for at lære at spille kontrabas. Du kan også finde privatundervisere eller online ressourcer, som tilbyder lektioner for alle niveauer.
Jeg har forsøgt at gå grundigt til værks for at give dig så pålidelig og objektiv information som muligt. Hos Musik247 stræber vi altid efter at formidle velunderbygget og korrekt viden om musikinstrumenter. I min research har jeg benyttet mig af mange kilder, herunder professionelle musikeres erfaringer, anerkendte musikmagasiner, publikationer samt produktanmeldelser fra musikere på tværs af forskellige platforme. Dette sikrer, at mine anbefalinger er baseret på en varieret og dybdegående forståelse af instrumentets karakteristika og spillekvalitet. Her er kilderne, jeg har anvendt:
Guitar.com er en platform der skriver om alt, hvad der har med guitarer at gøre, lige fra nyheder og anmeldelser til dybdegående artikler og undervisning. Siden blev i sin tid etableret med formålet om at inspirere og oplyse guitarister på alle niveauer.
Vi anvender ofte deres anmeldelser og artikler fra Guitar.com som fundament for vores egne tests og vejledninger. Derved kan vi tilbyde vores læsere en rig og alsidig forståelse for de nyeste tendenser, udstyr og teknikker inden for guitarverdenen. Mediet skriver faktisk også om andre instrumenter, så vi bruger dem også i andre henseender.
Ved at trække på deres omfattende viden og ekspertise, sikrer vi, at vores indhold ikke kun er aktuelt, men også af højeste kvalitet. Besøg deres hjemmeside her.
Prime Sound er en førende platform inden for musikudstyr og instrumenter, som tilbyder dybdegående anmeldelser, vejledninger og information om det seneste inden for musikbranchen. Den blev etableret med målet om at hjælpe musikere, producere og lydfolk med at træffe informerede valg ved køb af musikudstyr.
Vi anvender først og fremmest Prime Sounds grundige og detaljerede anmeldelser som en kilde til viden og inspiration til vores eget indhold. Deres ekspertise og bedømmelser giver en ekstra dimension til vores tests og gør det muligt for os at levere endnu mere værdifuld information til dig som læser.
Det sikrer, at de anbefalinger og råd, du finder hos os, er baseret på solid og troværdig information.
Sound On Sound er et førende internationalt magasin dedikeret til musikproduktion, lydteknik og teknologi, som startede i 1985. Magasinet er kendt for dets dybdegående anmeldelser, tekniske vejledninger og interviews med branchens eksperter, hvilket gør det til en kanon god kilde for både amatører og professionelle inden for musikverdenen.
Sound On Sound’s omfattende artikler om musikudstyr og -software er en vigtig ressource for os, da vi bruger dem til at supplere vores eget indhold med. Dette er med til at give vores læsere en bredere og mere detaljeret analyse og undersøgelse af de seneste tendenser og produkter. Magasinets fokus på kvalitet sikrer, at informationerne er både troværdige og nyttige.
Besøg dem her.
Equipboard er en online platform, som giver amatør musikere indsigt i det musikudstyr og de instrumenter, som deres yndlingskunstnere bruger. Hjemmesiden fungerer som en database, hvor brugere kan udforske, hvilket gear professionelle musikere anvender (alt lige fra guitarer og keyboards til mikrofoner og effektpedaler). De laver dog også omfattende analyser og undersøgelser af instrumenter & udstyr.
Vi bruger Equipboard for at kunne give meget detaljeret og specifik viden om musikudstyr, som samtidig er verificeret af fagpersoner. Det giver vores læsere unik indsigt, som ellers kan være svær at få, medmindre man ved, hvor man skal lede efter sådanne informationer. Det sikrer også, at du som læser får informationer du kan stole på.
Besøg deres hjemmeside her.
Higher Hz er et relativt nyt magasin, der specialiserer sig i alt inden for musikudstyr og -instrumenter. Siden deres etablering har Higher Hz formået at skabe et solidt ry inden for musikbranchen, takket være deres dybdegående anmeldelser, guides og artikler, som er skrevet af passionerede og kompetente musikere.
Hos musik247 skæver vi ofte over til Higher Hz for at få inspiration og blive klogere, når det kommer til det nyeste inden for udstyr og teknologi. Deres anmeldelser og guides kan hjælpe os med at forstå detaljerne i de produkter, vi vurdere og undersøger, og det giver os mulighed for at lave endnu mere velinformeret og troværdigt indhold. Samspillet mellem Higher Hz’s analyser og vores egne tests sikrer, at du som læser får adgang til informationer, som både er detaljerige og objektive.
Vi bruger cookies til at tilpasse vores indhold og annoncer, til at vise dig funktioner til sociale medier og til at analysere vores trafik. Vi deler også oplysninger om din brug af vores hjemmeside med vores partnere inden for sociale medier, annonceringspartnere og analysepartnere. Vores partnere kan kombinere disse data med andre oplysninger, du har givet dem, eller som de har indsamlet fra din brug af deres tjenester.